fredag 14 oktober 2011

Ellära


Det här med elteknik vet jag inte riktigt om det är min grej... Men jag måste erkänna att jag lärt mig otroligt mycket! Enfas, trefas, nolla, frekvens, impedans, induktans, spole, resistans, kondensor, kapacitiv, reaktiv.... Finns många ord att lära sig! Och trianglar och Sinus, Cosinus och Tangens. Asynkronmotor och synkronmotor. Y-koppling och D-koppling. Och hur man ska koppla för att få 60 hertz i båten. Och hur man ska koppla för att få motorn att gå baklänges.


Idag har jag pluggat, sedan hyrt bil och kört till Biltema för att köpa en garagedomkraft, släpvagnslås och fälgrengöring till båten (tydligen så är det väldigt bra för att lösa upp smuts på även båtar). Sedan bar det av till Hornbach för att införskaffa 6 stycken Lecablock. Tänkte ha dem att palla upp båtvagnen med, så att hjulen kan hänga i luften under vintern. Måste erkänna att jag blev lite uttittad på Hornbach's tag-själv-lager. Inga kvinnor så långt ögat kunde nå!

Imorgon kommer mitt Sjöodjur upp ur sjön, kl 11.00, Björkö Hamn...

1 kommentar:

Anonym sa...

Be there or be square!

Vi ses.....

/J