fredag 10 augusti 2012

En ordbok

Tänkte presentera några av alla speciella ord jag lärt mig sedan jag för första gången satte min fot på Styrsö/Donsö och Börjessons sjötaxi.

Brötigt - jobbigt/stökigt
Van - vatten
Måve - mås
Gale - mås
Jäses - herregud
Bom tätt - dimma
Töga - dimma
Knö - Trängas
Skedvörna - skitväder

Får uppdatera denna lista när jag kommit på fler ord. Finns många fler! En sak som stör mig lite är att göteborgare inte skriver förkortningen av "imorgon" som "imorrn" som de flesta andra, utan "imån". Står till och med i Göteborgsposten då och då. Vad kommer det ifrån måntro?! Märkte det ganska snart efter att jag flyttat ner till Göteborg. Då kan vi väl lika gärna skriva allting helt dialektalt i tidningen om vi ändå smyger in slanguttryck, kanske tidningen hade blivit roligare att läsa då... "Här slipper du knö daj in i hamn - en lista över Göteboss gästhamnar" Och så vidare...


Igår jobbade jag mellan klockan 07.00 till 01.00 på natten, och började igen klockan 08.00 imorse. Så idag är jag kanske lite lättretlig. Tur man har ett kul jobb! :-) Imorgon är jag ledig och ska DESSUTOM bli fint väder, så då blir det segelbåt för hela slanten.






Inga kommentarer: